tiistaina, marraskuuta 23

Ei se mitään, imperialismi on ihan oikein!

Numeri 21 aloittaa kertomuksen siitä kuinka Mooses ja tämän joukkio lähtivät valloitusretkelle, mutta pyhitetylle sellaiselle.

Oli siis käynyt niin että Aradin kuningas oli ottanut muutaman israelilaisen vangikseen, sotatoimien seurauksesta joihinka tämä oli lähtenyt israelilaisia vastaan; näiden lähestyessä Aradin kuningaskunnan rajoja.
Niinpä Israel lupasi Jumalalle vihkiä Aradin kuningaskunnan tuhon omaksi. Ja Jumala katsoi että näin oli hyvä. Niin siis kävi ja israelilaiset tuhosivat täysin Aradin kuningaskunnan kaupungit, tietenkin Jumalan sallimana, oikeutetusti siis.

Minä en ole pasifisti joten en katso että sotatoimien aloittaminen vastauksena sotatoimiin olisi välttämättömästi perustelematonta taikka oikeuttamatonta.
Tässä tapauksessa oikeutus kuningaskunnan totaaliselle hävittämiselle oli se että nämä vangitsivat muutaman israelilaisen. Eikö vankien luovuttamisesta olisi ensin voitu neuvotella?

Mutta voi voi. Edomin kuningaskuntaa kiertäessään alkoi kansa valittamaan ja Jumala lähetti myrkkykäärmeitä israelilaisten sekaan ja paljon kansaa kuoli. Niin Mooses jälleen rukoili kansan puolesta ja Jumala neuvoi rakentamaan vaskisen käärmeen tangon päähän ja joka tätä käärmettä katsoi säästyi kuolemalta.
Tämä on varsin ongelmallinen monellakin tapaa.

Ensinnäkin tämä on ristiriidassa Genesiksen kanssa jossa käärme on kirottu eläin, tässä kuitenkin käärme on parantavan voiman lähde ja Jumalan toimet ovat niitä jotka aiheuttavat kansalle vahinkoa.

Jos tämä vaikuttaa tutulta olen liittänyt kuvan kyseisestä symbolista tekstiin: Cadeuceus. Kyseinen symboli on varsin yleisesti käytössä oleva symboli, joka symboloi parantamista.
Linkki kuvan alkuperäiseen lähteeseen löytyy linkit osiosta.

Kyseinen symboli on löydettävissä Mesobotamiasta, Babylonialaisista myyteistä kuten Gilgames joka pitää sisällään kertomuksen vedenpaisumuksesta, kuten Raamattukin. Joka antaa hyvän viitteen siihen että Raamattu on saanut vaikutteita kulttuureista ja niiden mytologioista jotka ilmenivät sen kirjoittamisen aikoihin.

Kun tämän jälkeen Raamattu lakkaa luettelemasta eri paikan nimiä, saapuu israelilaiset Pisgan huipun juurelle, josta Mooses lähetti sanan saattajan Siihonin, amorilaisten kuninkaan luokse.
Mutta arvaatteko miten kävi? Kyllä jälleen kerran kiellettiin israelilaisilta kulku vieraan maan lävitse ja amorilaiset lähtivät soraan israelilaisia vastaan.
Jälleen kuitenkin kävi niin että israelilaiset voittivat ja amorilaiset hävisivät taistelun. Näin israelilaiset tulivat valloittaneeksi amorilaisten maat ja asettuivat asumaan näiden kaupunkeihin.

Jostakin kumman syystä johtuen näistä valloitusretkistä tulee mieleen Mainilan laukaukset joista Neuvostoliitto syytti Suomea hyökkäämisestä sen alueelle.

Mutta Amorilaisten maat ja kaupungit eivät Moosekselle, israelilaisille eikä ilmeisestikään Jumalalle riittäneet, Mooses lähetti vakoilijoita Jaeseriin ja valloitta myös kaikki sen tytärkaupungit. Tämän jälkeen kääntyen Baasanin kuningasta vastaan ja valloittaen myös tämän maat. Niin sitten Jumala rohkaisi Moosesta näissä urotöissään.

Numeri 21: 34. Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Älä pelkää häntä, sillä minä annan sinun käteesi hänet ja kaiken hänen kansansa ja maansa. Ja tee hänelle, niinkuin teit Siihonille, amorilaisten kuninkaalle, joka asui Hesbonissa."
35. Ja he voittivat hänet ja hänen poikansa ja kaiken hänen väkensä, päästämättä pakoon ainoatakaan. Niin he valloittivat hänen maansa.

Tämä ei ole ainoastaan imperialismia vaan tämä on imperialistinen rotupuhdistus joka suoritetaan tämän Jumalan oikeuttamana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti