Genesis 34.
Tämä kyseinen kappale on sitten jotakin jota on hyvä tarkastella hieman tarkemmin. Kyseessä on jälleen yksi Raamatun esittämä näytös jota voidaan hyvinkin pitää moralistisena.
Ei niin että se välttämättä olisi kovinkaan moraalinen.
Jaakobilla oli myös tyttäriä ja eräs näistä ,Diina. Tämä matkustaessaan maassa jossa he olivat tuli raiskatuksi, kyseisen maan kuninkaan pojan Sikemin toimesta. Sikem kuitenkin rakastui Diinaan ja pyysi isäänsä, Hamoria, hankkimaan tämä itselleen vaimoksi. (Genesis 34:1-4)
Hamor meni Jaakobin puheille, kertoi mitä oli tapahtunut ja pyysi Jaakobia harkitsemaan Sikemin esitystä tarjoamalla niin paljon lahjuksia kuin Jaakob vain pyytäisi. Tarkoituksena yhdistää Jaakobin ja Hamorin suvut, taikka pikemminkin heimot toisiinsa. (Genesis 34: 5-12)
Tässä on tietenkin hyvin monta seikkaa, jotka vain yksinkertaisesti on väärin.
Vastuu teosta on kokonaan Sikemin, jonka tässä tapauksessa tulisi olla pyytämässä anteeksi tekoaan sekä ottaa siitä vastuu, ei hänen isänsä.
Kyseessä on lahjukset eikä korvaus, sillä teon vääryyttä ei niinkään tässä käsitellä.
Nämä ovat tietenkin täysin perusteltuja syitä vaatia korvausta sekä rangaistusta.
Mikä on siis Jaakobin vastaus.
Jaakob itse ei tähän oikeastaan vastaa mitenkään, mutta hänen pikansa sen sijaan vastasivat.
Jaakobin pojat sanoivat hyväksyvänsä Hamorin tekemän ehdotuksen, heimojen liitosta ja Diinan antamisesta Sikemin vaimoksi, mutta ainoastaan sillä ehdolla että kaikki Hamorin heimon miehet ympärileikataan. Olisihan se häpeällistä jos nämä eivät olisi saman näköisiä, näin osaa Raamattu kertoa.
Hamor ja Sikem suostuivat tähän ehtoon ja niin kaikki Hamorin heimosta ympärileikattiin.
Tämä oli kuitenkin juoni ja kun kaikki miehet kärsivät ympärileikkauksen aiheuttamasta kivusta, hyökkäsi kaksi Jaakobin poikaa miekoin aseistautuneina ja surmasi jokaisen Hamorin heimon miehen, ruhtinas Hamor ja tämän poika mukaan luettuna. (Genesis 34:22-25)
Mitä muuta Raamattu osaa kertoa Genesis 34:ssä??
28. Ja he anastivat heidän pikkukarjansa ja raavaskarjansa ja aasinsa ja kaikki, mitä oli sekä kaupungissa että kedolla.
29. Ja kaikki heidän tavaransa, kaikki heidän lapsensa ja vaimonsa he veivät saaliinaan, ja he ryöstivät samoin kaiken muun, mitä taloissa oli.
Jaakob ei tästä kuitenkaan ollut kovin tyytyväinen sillä tämä teko saattoi Jaakobin heimon riitoihin kanaanilaisten ja perissiläisten kanssa. Jaakob pelkäsi ettei hänellä ollut riittävästi miehiä puolustautuakseen mikäli nämä hyökkäisivät.
Tämä on hyvin monella tasolla totaalisesti väärin.
Toki Jaakobilla ja tämän sukulaisilla on täysin perusteltu oikeus kokea jopa vihamielisyyttä Hamoria ja varsinkin tämän poikaa Sikemiä kohtaan, mutta missä on Diina? Diina on ainoa henkilö tässä tarinassa jolla itseasiassa on syytä pyytää korvauksia ja rangaistusta, onhan hän uhri tässä tarinassa.
Ainoa henkilö puolestaan jota kohtaan rangaitusta edes voitaisiin perustellusti soveltaa on Sikemia kohtaan.
Tämä totaalisesti rikokseen suhteeton rangaistus, jonka nämä Jaakobin pojat toteuttavat, on rikoksena paljon vakavampi ja paljon suurempi kuin rikos josta he lähtivät rangaistusta suorittamaan. Tarinan mukaan tämä rangaistus toimi ei kuitenkaan ollut mitenkään tuomittavaa, sillä oli vain hieman haitallisia sivuvaikutuksia, saattaen Jaakobin heikkoon asemaan.
Entäpä sitten lasten ja vaimojen veiminen saaliina. Tämä on aivan sama rikos mistä Jaakobin pojat lähtivät rankaisemaan, mutta ainoastaan moninkertaisena.
Mutta kaiken tämän, joukkomurhan, petoksen, varastamisen sekä lasten ja naisten viemisen vastoin näiden tahtoa korvataan yhdellä ainoalla selityksellä.
Sikem raiskasi yhden Jaakobin tyttäristä.
Tässä sitä Raamatun moralistisuutta jälleen esitellään.
Genesis 35.
Jumala ilmestyy Jaakobille tämän hädän hetkellä ja ohjaa tämän pois maasta joka on muuttunut Jaakobille vihamieleiseksi. Jumala muuttaa Jaakobin nimeksi Israel ja lupaa tälle lapsia.
Jumal kuitenkin ilmeisesti unohti rangaista Jaakobia taikka tämän sukulaisia näiden teoista.
Ai niin mutta olihan tuo täysin oikeutettua. (Genesis 35: 1-11)
Genesis 35: 12- 29, kyseisen luvun loppuun asti onkin sitten kertomusta Jaakobin suvunjatkamisesta ja hän saa 11 poikaa.
Sivu huomautuksena: Jaakob nimetään Israeliksi mutta Israel on merkitykseltään varsin moninainen Raamatussa. Joskus Israelilla viitataan yksittäiseen henkilöön, joskus heimoon taikka sukukuntaan ja satunnaisesti sillä viitataan myös valtioon/ kuningaskuntaan.
Genesis 36 on Eesaun sukuluettelo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti