5Mooses
16
Raamattu käsittelee lähes koko tämän kappaleen verran
erinäisiä juhlallisuuksia ja uhrimenoja joita israelilaisten tulee
Jumalan kunniaksi järjestää. Koska vastaavia asioita on useaan
otteeseen aikaisemmin käsitelty ja tulee esiin myöhemmin, en
vaivaudu ottamaan tämän enempää kantaa Jumalan kykyyn
juhlasuunnittelijana.
Jakeesta 18 alkaen tämä kappale kuitenkin yllättäen siirtyy
juhlasuunnittelusta, laki suunnitteluksi niin tuomareiden kuin
muutaman muunkin käytännön läheisemmän asian suhteen.
Mikä tästä kohdasta tekee poikkeuksellisen, ja samalla ei ihan
niin poikkeuksellisen, on se että tämä nimenomainen kohta pitää
sisällään muutaman periaatteen joiden pohjalta modernienkin
oikeuslaitosten edellytetään toimivan.
No ainakin noin
periaatteessa.
Näiden periaatteisen ollessa puolueettomuus sekä lahjomattomuus
tuomarina toimivan henkilön osalta joka päättää miten asiassa
tuomitaan.
Tyypillisen tästä kohdasta tekee se että vaikka tämä periaate
onkin sellainen jonka toivoisi toteutuvan kaikissa tuomioistuimissa
ja jota käytännössä pyritään toteuttamaan, ei tätä esitystä
perustella oikeudenmukaisuudella kuultavia kohtaan vaan sen sijaan
tätä käytetään keinona osoittaa vanhurskautta Jumalalle.
Samalla Raamattu käyttää hyväkseen tätä vanhurskauden
vaatimusta muistuttamalla ihmisiä näiden kuolevaisuudesta sekä
esittämällä uhkavaatimuksen sekä elämän että tonttimaan
menettämisestä, mikäli tätä vanhurskautta ei saavuteta. Mutta
takaisin aiheeseen.
Oikeutus ja perustelu ei näiden tuomioiden yhteydessä ole siis se
että myös tuomitun oikeuksia kunnioitetaan ja että pyrkimyksenä
on saavuttaa hyvä ja oikeudenmukainen ratkaisu, vaan sen sijaan
perusteluna käytetään käytettään tottelevaisuutta Jumalan
määräyksiä kohtaan.
Mikä tarkoittaa tässä yhteydessä sitä että
oikeudenmukaisella tuomiolla ei pyritä saavuttamaan
oikeudenmukaisuutta, vaan sen sijaan tuomarina toimiva henkilö
pyrkii näyttämään hyvältä Jumalan silmissä. Tehden
oikeustoimesta eräänlaisen järjestelmän jossa tuomarit keräävät
pisteitä tullakseen jonkin ylemmän auktoriteetin hyväksymäksi.
Tämä hävittää puolestaan kokonaan pohjan
oikeudenmukaisuudelta sillä kysymys ei ole enää pyrkimyksestä
saavuttaa lopputulos joka palvelee kaikkia parhaalla mahdollisella
tavalla, vaan sen sijaan tarkoitus on miellyttää tätä esitettyä
auktoriteettia.
Raamatun ailahtelevasta luonteesta, no ainakin sen
rationaalisuuden suhteen, toimineekin hyvänä osoituksena se että
kyseisen varsin hyvän periaatteen jälkeen Raamattu siirtyy
käsittelemään Jumalan patsas vihaa ja kaavoitus suunnittelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti