Vaikka tämän blogin tarkoitus onkin
olla kriittinen Raamatun kirjoituksia kohtaan, niin en voi
rehellisesti sanoa että Raamatun sisältö olisi kokonaisuudessaan
negatiivinen. Enkä nyt tarkoita ainoastaan niitä kohtia joissa
käydään lävitse sukuluetteloita ja joista on hieman vaikea sanoa yhtään mitään.
Sen sijaan Raamatusta on kyllä
löydettävissä arkitodellisuuteen sopivaa käytännön läheisyyttä
ja joissain tapauksissa myös jotakin mitä voi ymmärrettävistäkin
syistä käyttää jonkinlaisena inspiraation lähteenä.
Blogin kannalta onkin siis varsin
onnekasta ettei seuraavat jakeet edusta mitään edellä mainitun
kaltaista... paitsi jos Raamattua haluaa käyttää inspiraation
lähteenä sille miten ei pidä tehdä, jotakin missä Raamattu
loistaa esimerkillisesti muutenkin.
5Mooses 22: 13 – 21
Tässä tapauksessa Raamattu toimii
esimerkkinä siinä miten naisia ei tule kohdella.
Mikä ei missään tapauksessa ole
kovinkaan harvinaista tämän kaltaisessa patriarkaalisessa teoksessa
joka käytännössä esineellistää naisen ja kohtelee näitä
omaisuutena......kirjaimellisesti.
Kuten hyvin monille muillekin
uskonnoille neitsyys on myös Raamatun opin suhteen yksi kaikkein
olennaisin ominaisuus jonka nainen, tai tyttö, voi omata. Tämän
ominaisuuden ollessa se myyntivaltti jolla isät tyttäriään
kauppaavat.
Niinpä yllätyksenä tuskin tulee se
että vaimon neitsyyden kyseenalaistaminen otetaan Raamatullisesti
hyvin vakavasti ja että tämän kaltaisessa tilanteessa on neitsyys
kyettävä todistamaan.
Joka käytännössä tarkoittaa sitä
että tämän naisen isän on vannottava oman tyttärensä neitsyys
yhteisön vanhimpien edessä, jotta tämä syytös voidaan kumota.
Mikäli tämä syyte kumotaan on mies
joka syytteen on esittänyt velvollinen maksamaan korvauksen tytön
isälle, koska tämä on asettanut vaimonsa neitsyyden
kyseenalaiseksi.
Lisähyvityksenä tällaisen perättömän
syytteen esittänyt mies menettää oikeuden erota vaimostaan jota
aikaisemmin onnistui syyttämään rikoksesta, jonka tuomio olisi
muuten ollut kuolema, ja joutuu elämään tämän kanssa koko
ikänsä.
Missään vaiheessa syytöksen
kohteeksi joutuneen naisen ei anneta puolustaa itseään tai esitetä
että tämä nainen olisi oikeutettu jonkinlaiseen korvaukseen, jonka
lisäksi tällaisessa tapauksessa nainen käytännössä tuomitaan
elinikäiseen suhteeseen miehen kassa joka juuri yritti juridisesti
tappaa hänet.
Kysymys on siis lähinnä siitä mitä
oikeuksia miehellä on naiseen, sen sijaan että naisen asemaa taikka
oikeuksia edes tunnustettaisiin.
5Mooses 22: 22 – 29
Edellisen perusteella saattaisi
kuvitella ettei tämä kappale voi mennä enää huonompaan
suuntaan, luulo jonka Raamattu jälleen onnistuu osoittamaan
vääräksi.
Eikä tämä ainoastaan johdu siitä
että Raamattu näyttää jälleen kerran hekumoivan kuolemantuomio
julistuksillaan..... jotka näyttävät ilmenevän jonkinlaisissa
ryppäissä, ikään kuin yksi kuolemantuomiojulistus ei olisi
koskaan riittävä.
Kun esiaviollinen seksi on
kuolemantuomion ansaitseva rikos, no ainakin naiselle, niin
yllätyksenä tuskin tulee se että aviorikoksesta tavatun parin
kohtalo ei tällaisessa oikeusjärjestelmässä ole juuri millään
tavalla poikkeava. Paitsi että tässä tapauksessa myös mies
tuomitaan kuolemaan.
Tämän ollessa tilanne myös silloin
jos nainen joutuu raiskauksen uhriksi.
Toisin sanoen mikäli avioliitossa
oleva nainen raiskataan, niin tämän katsotaan suorittaneen
aviorikoksen ja hänet tuomitaan kuolemaan yhtä lailla raiskaajan
kanssa.
Käytäntö joka surullista kyllä on vielä varsin hyvissä voimissa, tosin islamistissa maissa.
Näin ei kuitenkaan asian laita ole
kaikissa tapauksissa sillä mikäli raiskauksen uhriksi joutunut
nainen onnistuu huutamaan apua tai jos hänet raiskataan kaupungin
ulkopuolella, niin hänet katsotaan syyttömäksi.... mutta
syyttömäksi mihin?
Ilmeisesti siihen että on joutunut
raiskauksen kohteeksi.
Poikkeustapaus tähän sääntöön
kuolemanrangaistuksesta on neitsyt jota ei ole myyty vielä kenenkään
vaimoksi, sillä mikäli sattuu raiskaamaan tällaisen neitsyen niin
raiskaaja saa pitää raiskaamansa naisen omanaan pientä korvausta
vastaan. Tämän korvauksen ollessa viisikymmentä hopea sekeliä,
joka sekin tietenkin korvataan raiskatun naisen isälle.
Vaikka minä voisinkin kirjoittaa
lyhyehkön romaanin siitä kuinka epäoikeudenmukainen, julma ja
epäinhimillinen tämä kohta Raamatusta on naisia kohtaan, niin
siihen tuskin on tarvetta, sillä näitä syitä ei tarvitse selittää
ainoallekaan henkilölle jota voi kutsua ihmiseksi.
Ja ne jotka tarvitsevat selityksen
ymmärtääkseen ovat jo kadottaneet inhimillisyytensä siinä määrin
ettei selityksen antamisesta olisi mitään hyötyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti