Valitettavasti Raamattu jatkuu tässä
vaiheessa aikaisempaa enemmän lakipykälien kuin
kertomakirjallisuuden muodossa, joka tekee esityksestä jokseenkin
kuivan ja mitään sanomattoman.
Tai kuivemman ja vielä mitään
sanomattomamman.
5Mooses 22: 1 – 4
Tässä ohjeistetaan kadotetun
omaisuuden löytäjää pitämään huolta löydetystä omaisuudesta
kunnes alkuperäinen omistaja tulee vaatimaan kadonnutta omaisuuttaan
takaisin.
Niin ja pyydetään auttamaan
lähimmäistä mikäli tämän kulkuneuvo on hankaluuksissa, tämän
kulkuneuvon ollessa tässä yhteydessä joko aasi taikka härkä.
5Mooses 22: 5
Avuliaisuudesta Raamattu sitten siirtyy
tämän kohdan osalta asioihin jotka ovat Jumalalle kauhistus, joka
tässä yhteydessä on se että pukeutuu vaatteisiin jotka on
tarkoitettu vastakkaiselle sukupuolelle.
Mistä herää kysymys siitä miksi
tällainen ohjeistus on ylipäätään ollut tarpeellista?
Johon mitä ilmeisempi vastaus on että
jo ennen kuin Raamattua on kukaan edes vaivautunut kirjaamaan ylös,
niin on ollut esimerkkejä risti pukeutumisesta.
Mistään uudesta ilmiöstä ei siis
ole kyse.
5Mooses 22: 6 – 7
Samainen kappale käsittelee myös
riistanhoidollisia asioita, eikä tällä kertaa kyse ole viattoman
eläimen uhraamisesta Jumalalle. Sen sijaan kyse on pesivien lintujen
suojelemisesta tai ainakin pesivien emolintujen suojelemisesta.
5Mooses 22: 8
Turvamääräyksiä taloa rakentavalla.
5Mooses 22: 9
Viinitarhan ylläpito ohjeita, jotka
tosin ovat jokseenkin outoja. Tässä kun kielletään kahden eri
viinin viljeleminen samalla viini tilalla.... no ainakin melkein.
Sillä näin on sallittua tehdä siinä tapauksessa että tuon tilan
tuotto annetaan kokonaisuudessaan pyhäkölle. Outoa.
5Mooses 22: 10
Kieltää kyntämästä samaan aikaan
aasilla ja härällä.......
Miksi? No edes Raamattu ei vaivaudu
antamaan minkäänlaista vastausta. Edes sellaista jonka se
normaalisti antaa joka on: Tee näin että menestyisit.. ja jos et
tee näin kuin käsketään sinut tuomitaan kuolemaan.
Mikä toisaalta antaa jokseenkin
konkreettisemman merkityksen esitykselle: Tee näin jotta
menestyisit.
5Mooses 22: 11 – 12
Tässä kohden Raamattu palaa jälleen
vaatetus ja muoti ohjeistukseen jossa käsketään tekemään tupsuja
viittojen kulmiin ja kielletään käyttämästä kahta eri
materiaalia vaatteen valmistamisessa.
Tavanomaista Raamatullista outoutta lukuun ottamatta nämä kappaleen alkujakeet eivät siis pidä
sisällään oikeastaan mitään silmiinpistävää taikka
mielenkiintoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti