Mikäli Raamatusta pitäisi osoittaa ne
kohdat jotka mitä selkeimmin loistavat pahuutta ja ovat osoitus
siitä kuinka vastenmieliseksi ja moraalittomaksi jokin ideologinen
oppi voi käydä, niin tämän on oltava yksi niistä kaikkein
selkeimmistä esimerkeistä...no ainakin tähän asti.
Poikkeuksellisesti lainaan tähän
kokonaisuudessaan sen Raamatun kohdan josta on puhe, sillä minun on
hyvin vaikea edes lähteä kuvailemaan kyseistä Raamatun kohtaa,
enkä halua missään muodossa antaa sellaista kuvaa että
vähättelisin sitä mitä sanotaan.
5Mooses 21: 10 – 14
10.Kun lähdet sotaan vihollisiasi vastaan ja Herra, sinun Jumalasi,
antaa heidät sinun käsiisi ja sinä otat heistä vankeja
11. ja vankien joukossa näet kaunisvartaloisen naisen ja mielistyt häneen ja tahdot ottaa hänet vaimoksesi,
12. niin vie hänet kotiisi, ja hän ajattakoon hiuksensa ja leikatkoon kyntensä.
13. Ja hän riisukoon vaatteensa, joissa hänet vangittiin, ja asukoon sinun kodissasi ja saakoon itkeä kuukauden päivät isäänsä ja äitiänsä; sitten saat yhtyä häneen ja naida hänet, niin että hän tulee vaimoksesi.
14. Mutta jos hän ei sitten enää sinua miellytä, niin päästä hänet menemään vapaana äläkä myy häntä rahasta. Älä kohtele häntä tylysti, koska olet häntä alentavasti kohdellut.
11. ja vankien joukossa näet kaunisvartaloisen naisen ja mielistyt häneen ja tahdot ottaa hänet vaimoksesi,
12. niin vie hänet kotiisi, ja hän ajattakoon hiuksensa ja leikatkoon kyntensä.
13. Ja hän riisukoon vaatteensa, joissa hänet vangittiin, ja asukoon sinun kodissasi ja saakoon itkeä kuukauden päivät isäänsä ja äitiänsä; sitten saat yhtyä häneen ja naida hänet, niin että hän tulee vaimoksesi.
14. Mutta jos hän ei sitten enää sinua miellytä, niin päästä hänet menemään vapaana äläkä myy häntä rahasta. Älä kohtele häntä tylysti, koska olet häntä alentavasti kohdellut.
Hirvittävyydestään huolimatta minun
on pakko kuitenkin tunnustaa että tämä kyseinen käytäntö
saattoi hyvinkin edustaa omalla ajallaan varsin edistynyttä
ajattelua, sillä se että sotavankien kohteluun oli asetettu edes
joitain rajoituksia saattoi hyvinkin olla poikkeus ei sääntö.
Tosin tässä kohden haluan erityisesti
painottaa sanaa ajallaan, eikä tämä millään tavalla tarkoita
sitä että kyseiset ihmiset olisivat toimineet missään määrin
hyväksyttävästi.
Sen sijaan on mahdollista että tämä
tapa toimia oli vähäisissä määrin, vähemmän hirvittävä kuin
mitä muut samaan aikaan eläneet heimot harjoittivat.
Se mikä tekee tästä käsittämätöntä
on se että vielä tänäkin päivänä joku voi katsoa teosta joka
pitää sisällään jotakin tällaista ja edelleen väittää että
sen sisältämä oppi on täydellisesti hyvää ja perustana
nykyaikaiselle moraalikäsitykselle.
Jos mitään niin minä sanoisin että ihmiset ovat nykyisin moraalisempia ja eettisempiä kuin mitä
Raamattu vaatii ja että yhteiskunta jossa me elämme on
näinkin inhimillinen huolimatta uskonnoista ei niiden vuoksi.
Sillä jos ihmiset oikeasti
harjoittaisivat sitä mitä Raamattu opettaa, niin me eläisimme
kristillisessä versiossa islamistisista maista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti