torstaina, heinäkuuta 12

Käskäyistä ja kurituksesta sekä uskosta

5Mooses9 - 10

Mooses tässä kertaa tarinaa siitä kuinka hän kiipesi vuorella saamaan jumalallisen ilmoituksen kaiverretun kivitaulun muodossa.
En vain satu muistamaan, saati että vaivautuisin tarkistamaan, tuliko eräs seikka jota ihmettelen tämän tarinan kohdalla käytyä silloin kun siitä alunperin kirjoitin vai jäikö tämä mainitsematta, tarinana itsessään minä tosin kyllä muistan.

Koska Raamattu ei kaihda toistoa ja sen pitäisi olla jumalallisen inspiraation aikaansaama, niin kukaan tuskin voi kritisoida minua mikäli satun toistamaan itseäni hieman tämä blogin aikana.
Jumalallisuudesta kun tuskin kukaan minua alkaa syyttämään. 

Tämä ihmettelemisen aihe liittyy siihen että tämä kyseinen kansa oli juurikin pelastettu Egyptin orjuudesta, tosin pelastaminen on tässä yhteydessä jokseenkin kyseenalainen sana, ja niinpä nämä olivat todistaneet omatoimisesti hirmuteot, ihmeet, joita tämä Jumala Egyptissä tarinan mukaan suoritti.
Samoin tämä Jumala oli halkaissut meren kahtia ja hukuttanut sitten tällä halkaistulla merellä näitä seuranneet egyptiläisjoukot, ilmestynyt pilvi pilarina päivin ja tulipilarina öisin sekä johdattanut nämä erämaahan ja ruokkinut näitä taivaasta satavalla viljalla jonka lisäksi tämä oli ajanut syötäväksi kelpaavia lintuja tämän kansan luokse ja halkaissut kallion jotta nämä saisivat juodakseen vettä.

Kun nämä samaiset henkilöt sitten asettuivat hetkeksi aloilleen ja Mooses meni vuorelle saamaan jumalan sanaa, niin nämä alkoivat palvoa kullasta tehtyä vasikkaa.

Jos jollakulla on olemassa tällaiset todisteet jonkin jumalallisen olennon olemassaolosta, niin vaikuttaa jokseenkin epäuskottavalta että nämä yhtäkkiä alkaisivat palvoa jotakin muuta jumaluutta.

Mikäli uskonnolliset henkilöt kuitenkin ihan oikeasti uskovat että tällainen tilanne on joskus päässyt syntymään ja että epäusko tätä jumalaa kohtaan on edelleen mahdollista tällaisten todistusten jälkeen, niin kuinka ainutkaan uskonnollinen henkilö jolla ei ole suoraa todistetta tämän kaltaisista ihmeteoista voi sanoa olevansa vakuuttunut Jumalan olemassaoloon sen perusteella että joku kertoo tästä Jumalasta.
Varsinkin kun kyseinen kertomus perustuu sekin kuulopuheisiin ja nämä kuulopuheetkin parhaassa mahdollisessakin tapauksessa perustuvat opukseen jonka alkuperäisiä tekstejä ei ole olemassa, jonka opit on käännetty useampaan kertaan ja joka sisältää tiettävästi useita väärennöksiä.

Odotus että joku omaksuu uskon, sokeasti uskon itsensä vuoksi, on siis jokseenkin absurdia kun kyseisestä opista itsestään löytyy esimerkkejä siitä että tämän jumaluuden suorittamat ihmeet eivät olleet riittäviä vakuuttamaan ihmisiä kyseisen olennon jumaluudesta. 










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti