maanantaina, lokakuuta 19

Varsin tylsistyttävä Raamattu, satunnaisia kohokohtia.

Genesis 25.
Kertomus Iisakin pojista Jaakobista ja Eesauksesta alkaen Genesis25:20.
Kertomuksen mukaan Iisakin vaimolle Rebekalle syntyi kaksoset, joista Eesau syntyi ensimmäisenä ja Jaakob tämän jälkeen.
Eesaun esikoisuudesta tehdään Raamatussa kovinkin merkityksellinen seikka.
Eesaus myy Raamatun mukaan esikoisuutensa Jaakobille keitosta ja leivästä, nälkää nähdessään.
Esikoisuus on tietenkin jotakin jota ei voi myydä, vaan kysessä on ainostaan siitä kumpi on syntynyt ensin.
Rebekan kiintymyksestä Jaakobiin esikoisen, Eesau, sijasta on myös seikka jota korostetaan selvästi, syy tähän selviää hieman myöhemmin.
Genesis 25:28-34.

Genesis 26.
Mutta maahan tuli nälänhätä ja Iisak näki näyn Jumalalta jossa Jumala määräsi tämän jäämään maahan. Niin Iisak asettui Gerariin.
No Raamattu osaa myös kertoa että Iisak teki Abrahamit Gerariissa kertomalla että hänen vaimonsa on hänen sisarensa...... Eikö tämä tarina jo ala kyllästyttämään. Tämä on jo kolmas kerta ja tämä on vasta ensimmäinen kirja Raamatussa, eikö nämä kirjoittajat keksineet paremapaa juonta.
Gerariin kuningas tästä tyrmistyy, pelästyy ja antaa Iisakille lahjoja, mutta minkä takia??
No sen takia että Iisakin vaimo oli kaunis ja koska olisi ollut mahdollista että joku hänen kuningaskunnassaan olevista miehistä olisi voinut maata tämän kanssa.Toisin sanoen esittämällä hypoteettisen skenaarion joka on mahdollista tapahtua voit pyytää siitä korvauksia.
Tämä on aivan sama kuin jos minä tekisin seuraavaa:
On täysin mahdollista että meteoroidi osuu minua päähän ja minä kuolen(kyseessä on hyvin pieni meteoroidi), näin ollen minä voin käydä vaatimassa että vakuutusyhtiö maksaa minulle korvauksia kuolemantapaukseni johdosta minulle itselleni, koska on mahdollista että minä voin kuolla meteoriitin iskusta.
Genesis 26: 7-13.

Iisakilla meni hyvin ja lopulta hänen omaisuutensa niin eläinten kuin ihmistenkuin muodossa oli varsin mittava. Niin mittava että Gererrin kuningas koki Iisakin uhkaksi ja ajaakseen tämän pois maastaan. Hän täytti kaikki Abrahamin aikana kaivetut kaivot jotka olivat Iisakin.
On hyvä huomioida että tuohon aikaan kuningas on hieman eri asia kuin keskiajalla Euroopassa vallinneet kuninkaat. Kyse on kyläyhteisöjen taikka kaupunkien hallitsijoista.
Lopulta kuitenkin Iisak ja Gererrin kuningas sopivat riitansa. Genesis 26: 14- 35.

Genesis 27.
Iisak oli vanha ja kuolemassa ja pyysi saada juhla-aterian. Hän pyysi Eesausta tekemään tämän itselleen siunausta vastaan. Rebekka kuuli tämän ja kertoi Jaakobille jonka kanssa Rebekka suunnitteli petoksen.
Jaakob tekeytyi Eesaukseksi ja tarjosi Iisakille aterian ja tämä antoi tälle siunauksensa joka oli seuraava.

Genesis 27: 28. Jumala antakoon sinulle taivaan kastetta ja maan lihavuutta, jyviä ja viiniä yllin kyllin.
29. Kansat palvelkoot sinua, kansakunnat sinua kumartakoot. Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua. Kirottu olkoon, joka sinua kiroaa, siunattu, joka sinua siunaa."

Kaikkein selvin epäkohta on tietenkin .... no koko tämän sisältö. Vaikka tämä Jumala olisikin olemassa niin ei sillä siitäkään huolimatta ole oikeutta päättää kenenkään puolesta yhtään mitenkään, muutoinhan tämä suoraan vaikuttaisi ihmisten vapauteen valita.
Ei niin että kukaan voisi asialle tehdä konkreettisesti mitään, mutta silloin päästään konseptiin jossa voima toteuttaa antaa oikeuden toteuttaa toimintaa.
Toistaiseksi en ole löytänyt kovinkaan montaa henkilöä joka on valmis myöntämään tämän, vaikka koko kritillinen usko perustuu tälle ajatukselle jossa; Koska Jumalalla on voima toteuttaa jotakin, mitä ikinä tämä Jumala tekee täytyy olla ehdottomasti hyvää ja oikein.

Iisak siunaa myös Eesauksen mutta mitä Iisakilla on Eesaukselle antaa pahastuttaa Eesauksen mielen ja tämä suunnittelee tappaa veljensä. Rebekka kuuli tästä aikeesta ja kertoi Jaakobille sekä järjesti itsensä sekä Jaakobin pois Eesauksen luota.
Genesis 27:41-46 ja Genesis 28: 1- 5.

Genesis 28.
Tämä on kertomus Eesauksen vaimonhaku matkasta. Ja mitenkä Eesaus onnistui?
Ilmeisesti varsin hyvin tai Genesis 28 kertoo seuraavaa: 9. ja niin Eesau meni Ismaelin luo ja otti Mahalatin, Aabrahamin pojan Ismaelin tyttären, Nebajotin sisaren, vaimokseen entisten lisäksi.
Eesaus myös näki näkyjä Jumalasta ja tikapuista taivaaseen jota pitkin enkelit kävelivät ylös ja alas. Jälleen kerran soi: Led Zeppelin: Stairway to Heaven.
Tässä samassa unessa Jumala lupaa Eusaukselle maata ja kansakuntia sukunsa jatkoksi.

Genesis 29.
Kertomus Jaakobista ja hänen puolisonhaku matkastaan. Jaakobia puolestaan kohtasi hieman ankarammat olot sillä hän palveli yhteensä 14 vuotta tulevien vaimojensa isää, siis 7 vuotta molemmista, saadakseen nämä puolisokseen.
Toisin sanoen työllä voi ostaa naisia.

Genesis 30.
Tämä on lähinnä kertomus siitä kuinka Jaakob saa lapsia ensin molempien vaimojensa, sitten näiden orjattarien kanssa ja lopulta vielä toisen vaimonsa kanssa näin ollen saaden viisi poikalasta.
Mutta kyllä Genesis 30 sisältää myös oppia eläinten jalostuksesta joka menee seuraavasti.

37.
Mutta Jaakob otti itselleen tuoreita haavan, mantelipuun ja plataanin oksia ja kuori niihin valkeita juovia, paljastaen oksien valkoisen rungon.
38. Ja kuorimansa oksat hän pani eläinten eteen vesikaukaloihin eli juoma-astioihin, joista ne tulivat juomaan; ja ne olivat kiimallaan tullessansa juomaan.
39. Ja eläimet pariutuivat oksien edessä ja synnyttivät juovikkaita, pilkullisia ja kirjavia karitsoita.

En haluaisi kritisoida Raamatun periytymis oppia...... no itseasiassa haluan. Tämä on jokseenkin huvittavaa. Tämä on myös jotakin jonka kuka tahansa joka omistaa karjaa voi käydä testaamassa. Jos kuorit oksia ja eläimet pariutuvat näiden oksien edessä syntyykö silloin kirjavia, pilkullisia ja juovikkaista karitsoja.
Päteekö tämä ainoastaan lampaisiin?? Entä jos kyse on lehmistä taikka sioista entä ihmiset.
Ajattele jos joku vahingossa seksiaktin aikana näkisi kuoritun oksan ja saisi lapsen joka juovikas, pilkullinen taikka kirjava.

Genesis 31. Jaakob ja Leebanin, Jaakobin vaimojen isä, riitautuvat ja sopivat riitansa.

Gensis 32. Sama kuin edellinen mutta nyt tämä kiista taikka ongelma on Jaakobin ja Eesauksen välillä. Jaakob vie perheensä joen ylitse ja jää painiskelemaan jonkin tuntemattoman miehen kanssa loppu yöksi. Tämä mies huomaa ettei voita Jaakobia, ainakaan painimalla, ja lyö tätä lonkkaan. Tämä mies nimeää Jaakobin Israeliksi.
Näiden tapahtumien seurauksesta israelilaisia kielletään syömästä reisijännettä joka kulkee reisiluun ylitse. Näin tehdään siitä syystä että tämä tuntematon mies löi Jaakobia, Raamatun tarinan mukaan, joskus pronssiajalla tähän kyseessä olevaan jänteeseen.
No totta kai, voisiko perustellumpaa syytä edes olla??

Genesis 33 kertoo Jaakobin ja Eesaun kohtaamisesta. Kaikki meni hyvin.

Varsin on sekalainen tämä Raamattu, eikä ole ihme etten minä muista näistä oikeastaan yhtään mitään. On lähinnä hyvin pitkäveteistä ja tylsistyttävää tekstiä.
Pitää jatkossa tiivistää tämänkaltaiset osuudet hieman lyhyemmäksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti